Kleine brouwerijen houden stand door traditie

Kleine brouwerijen die in tijden van grote internationale fusies in de brouwerijwereld standhouden, het bestaat nog. Zowel brouwerij Verhaeghe uit Vichte, brouwerij Slaghmuylder uit Ninove als brouwerij De Halve Maan uit Brugge slagen erin om hun verkoop op te drijven in een biersector met een gestaag dalende consumptie. "Opboksen tegen de InBevs en Heinekens van deze wereld is onbegonnen werk. Maar door in al onze productiemethodes de traditie in ere te houden, slagen we erin ons te handhaven", zegt Karl Verhaeghe van de gelijknamige brouwerij.

Het verhaal van de Brugse brouwerij De Halve Maan, waar de Brugse Zot wordt gebrouwen, is een echt succesverhaal. Sinds de lancering van het bier in 2005, werd er elk jaar een verdubbeling van het productievolume gerealiseerd. "Ons bier kaapte de voorbije jaren tal van nationale en internationale prijzen weg", vertelt brouwer Xavier Vanneste, die onlangs nog werd uitgeroepen tot Vlaamse Jonge Ondernemer 2008.

Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar is de productie al met 65 procent gestegen. "Ondertussen wordt ons bier al geŽxporteerd naar meer dan 15 landen waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en ook Japan en AustraliŽ", vertelt Vanneste. Door deze groei zag het bedrijf zich verplicht zwaar te investeren in de uitbreiding van de productiecapaciteit en een nieuw laboratorium.

Brouwerij Slaghmuylder is met zijn Witkap-bieren een begrip in Ninove en omstreken. "Bij ons primeert kwaliteit boven hectoliters", vertelt brouwer Karel Goddeau. "Onze manier van werken heeft te maken met fierheid, met 150 jaar geschiedenis die we niet verloren willen laten gaan. Hier wordt gebrouwd met respect voor het bier, met hergisting op de fles ťn hergisting op het vat". En die werkwijze werpt zijn vruchten af.

Brouwerij Slaghmuylder richt zijn pijlen ook op het buitenland. "We hebben internationaal een goede naam en dus is het logisch dat we daar ook iets mee doen", zegt Karel Goddeau. "We exporteren al twintig jaar naar onder meer de VS, ItaliŽ, Nederland, Frankrijk, Engeland en de Scandinavische landen. Sinds drie jaar voeren we ook uit naar Japan". De brouwer betreurt wel dat in eigen land supermarkten zo weinig moeite doen om streekproducten te promoten.

Ook in Vichte wordt er gekozen voor traditie. "De eikenhouten vaten waarin onze bieren rijpen, zijn een wezenlijk onderdeel van onze bedrijfsfilosofie", zegt Karel Verhaeghe van brouwerij Verhaeghe. Daarmee kiest de brouwerij niet voor de gemakkelijkste weg. "Door geregeld deel te nemen aan buitenlandse beurzen konden we wel naambekendheid over de grenzen verwerven". En die aanpak lijkt te lonen.

Zeventien jaar geleden was de export bij Verhaeghe nog quasi nihil, vandaag is al 45 procent van de bierproductie bestemd voor het buitenland. "Onze eerste buitenlandse afnemers waren Nederland en Zwitserland. Nadien volgde Canada en de Verenigde Staten, Zweden en Japan", licht de brouwer toe. Door die expansie is er in het bedrijf nood aan vernieuwing. Zo wordt er volgend jaar geÔnvesteerd in een nieuwbouw die nodig is voor de herlocalisatie van een aantal productieprocessen.(GL)

Bron: Het Nieuwsblad/Belga - Nieuwsbrief 170 van William Roelens.