Grote biermerken brengen artisanale brouwers in de verdrukking

Als u een buitenlander vertelt dat u Belg bent, dan liggen enkele
culinaire associaties met ons land voor de hand. We staan onder meer
bekend voor onze chocolade, wafels, frieten, maar zeker ook voor onze
bieren. Volgens enkele ongeruste brouwers komt dat vloeibaar stukje
erfgoed stilaan in de verdrukking. CommerciŽle belangen bij grote
bedrijven zouden het al te vaak halen van de kneepjes van het ambacht.
Dat beweren ongeruste brouwers in een open brief in Le Soir. Ons
Belgisch bier is een product dat zowel binnen als buiten onze
landsgrenzen op veel fans kan rekenen. Toch maakt een groepje
artisanale brouwers zich in een open brief aan de krant Le Soir zorgen
over de toekomst van de sector. Een steeds kleinere groep bedrijven
met louter commerciŽle doeleinden zou de reputatie van onze bieren in
gevaar brengen. De artisanale bierbrouwers richten hun pijlen vooral
op de grote bedrijven die bieren verkopen die ze niet langer zelf
brouwen. De bieren worden simpelweg aangekocht bij brouwers die enkel
nog produceren in opdracht van die bedrijven. De steeds slinkende
groep ambachtelijke brouwers plooit zich daarom noodgedwongen terug op
de Belgische markt, wat geen goede zaak is voor de kwaliteit van het
product. De vraag naar Belgisch bier blijft immers zowel in ons land
als buiten onze grenzen toenemen. Om de twee weken opent een nieuwe
Belgische brouwerij zijn deuren, hoewel in driekwart van die bedrijven
het gerstennat nooit daadwerkelijk geproduceerd wordt. Toch krijgen ze
door slimme marketingtechnieken aanzienlijk wat aandacht, opnieuw iets
waar kleine, artisanale brouwers zich zorgen om maken. De brouwers
verduidelijken in hun open brief dat dit fenomeen niet nieuw is, maar
dat grootse reclamecampagnes die de kleinere brouwerijen als
"misleidend" beschouwen, dat zeker wel zijn. De brouwers maken zich
ook oprecht zorgen over de kwaliteit van ons bier. Door het
terugdringen van het ambachtelijk proces zouden verschillende
biersoorten ook steeds gelijkaardiger gaan smaken. En laat die
veelheid aan biermerken en smaken nu net een van de redenen zijn
waarom ook buitenlanders zo verknocht zijn geraakt aan een Belgisch
biertje. De reputatie van ons bier is volgens de traditionele
brouwers dus in gevaar. Ze vrezen dat het label "made in Belgium"
binnenkort niets meer dan een uitgehold begrip is. Ze vragen een
signaal van de overheid. Het recente voorstel om Belgisch bier als
immaterieel erfgoed te laten erkennen bij UNESCO lijkt een stap in de
goede richting, maar dat zou gelden voor alle biersoorten, ook degene
die niet meer op de traditionele manier worden geproduceerd. Hoe de
bewustwording van de belangrijke brouwtraditie dan wel in de verf
gezet kan worden, blijft een open vraag.
UIT BIERBRIEF van WACHO 10 Mei 2014